Wednesday, December 23, 2015

Surat Untuk Kak Long Sempena Birthday Kak Long ke 12

Assalamua’laikum Kak Long,

Selamat hari lahir yang ke 12. Umi,  Abah, Kak Ngah ,Fawzan dan Falisha doakan agar Kak Long berjaya dalam apa jua bidang yang Kak Long akan ceburi nanti. Berbakti kepada agama, keluarga dan masyarakat.  Semoga Kak Long menjadi anak yang solehah, jaga solat, jaga adab, jaga akhlak, jadi contoh kepada adik-adik dan berjaya di dunia dan juga akhirat.

Umi takdak hadiah yang special nak bagi kat Kak Long, tapi Umi nak hadiahkan kat Kak Long cerita pengalaman Umi masa Umi bersalinkan Kak Long supaya Kak Long ingat sampai bila-bila. 

12 tahun yang lalu, pada waktu yang sama ketika ini Umi dan bersiap-siap nak ke Operation Theather untuk potong perut (in medical term we call it Ceaser) keluarkan Kak Long.  Umi nervous sangat. First time masuk Operation Theater. Allah saja yang tahu. Bila dah ready semua, Umi baring atas katil dalam bilik Operation tu. Macam-macam yang Umi fikir. Macam-macam doa Umi baca supaya Allah mudahkan Umi bersalinkan Kak Long. Kemudian Doktor tutup mulut dan hidung Umi macam Kak Long selalu kena pam masa Kak Long kena athma tu. Lepas Umi kena pam dengan ‘Gas Tidur’, Umi terus pengsan tak sedar. Masa tu lah doktor potong perut Umi. Lepas tu Umi sedar nurse dok tampar-tampar pipi Umi sambil panggil-panggil nama Umi. Masa tu Umi terus rasa perut Umi dengan tangan Umi. Ohh perut Umi dah flat. Hehehe… Ya lah rasa pelik sebab 9 bulan Kak Long dok dalam perut Umi, lepas tu Kak Long dah keluar. Umi nak sangat tengok Kak Long masa tu. Nak dukung Kak Long tapi tak boleh. Umi rasa pedih sangat kat perut Umi. Allah saja yang tahu.  

Umi tak dapat terus pegang Kak Long. Lepas tu doctor bagi Umi ubat tidur lagi sebab takut Umi tak tahan sakit. Malam tu Umi bangun tidur, Umi rasa sakit sangat kepala. Mungkin kesan bius masa Ceaser tu. Lepas tu rasa sakit lagi kat perut. Sakit nya..Abah panggilkan nurse. Nurse cucuk ubat kat tangan Umi, lepas tu Umi rasa macam Umi terbang…lepas tu terus tidur. Seronok sangat ubat tu. Umi rasa senang sangat nak tidur. Hehehehe…

Esok pagi tu baru lah Umi dapat tengok Kak Long..dukung Kak Long. Alhamdulillah…comel sangat Kak Long… Lepas 3 hari kita kat hospital, kita dah boleh balik rumah tok. Abah dah nak kena balik Bintulu sebab kerja. So tinggal kita berdua dengan tok.


Nak dengar sambungan lagi ke? Nanti2 lah Umi tulis lagi hehehe…

Saturday, May 23, 2015

Manisnya bersedekah


Hari ni lepas balik dari kelas agama, ummi singgah sebentar di supermarket yang baru siap dekat rumah kami ni, almeera. Nak beli sedikit keperluan groceries untuk rumah. Selesai groceries, dah bayar semua, pekerja al meera offer untuk bantu tolak trolley kami. Ummi biarkan saja. Dah selesai dia meletakkan barang-barang dalam kereta, ummi pun hulurkan sedikit tip sebagai tanda terima kasih. Anak-anak melihat ummi dari tadi.

Fawzan : Ummi, memang setiap kali orang tolong angkat barang kita, kita kena bagi duit kat dia ke?

Ummi : Tak. Ikut suka kita lah, kita nak bagi ke tak.

Fawzan : Habis tu, kenapa ummi bagi tadi?

Ummi : Ummi bagi sebab Allah kata, kalau kita tolong orang, Allah akan tolong kita pulak. Bila kita doa, Allah makbul doa kita.

KakNgah : Ooo..ok, lepas ni kak ngah pun nak sedekah lah.

Tuesday, May 05, 2015

Pengalaman Sehari "NO Screens" bersama Si Comel

Korang pernah dengar kan too many screens (TV, iPad, Phone and all other gadget)  are bad for kids kan? Maksu ni dah mula risau bila tengok falisha (2 tahun setengah)  dah macam ketagih dengan youtube. Bangun pagi mesti mintak nak tengok ABC song sampai dia dah kenal semua huruf abc sampai z, 1 to 10...semua object yang relate dengan ABC-Z semua dia dah kenal dan boleh sebut. 

But what worries me is after reading articles in the internet that, kids with too many screens will less focus in the class, less creative, kurang motor skill etc. Sebenarnya maksu ada pengalaman sendiri dengan kak long. Masa kak long was toddler (now she 11 already) that time and maksu bekerja.  Kaklong di jaga oleh pembantu rumah. Setahu maksu, Kak long memang membesar bersama-sama disney channel. TV sajalah yang boleh mendiamkan kaklong sementara bibik buat kerja-kerja rumah. Bila kaklong mula masuk tadika, cikgu komplen yg kaklong tak boleh focus dalam kelas dan bermain dengan imaginary friend dia saja di belakang kelas.  Itu dululah, tapi sekarang...alhamdulillah...dah besar panjang pun. Perangai lain pulak yang muncul. Tapi maksu kadang-kadang boleh notice lah dia masih boleh duduk diam dan berangan sorang-sorang. 

Thursday, April 30, 2015

Mesej Sebenar Lagu Kun Anta : Hayati Liriknya

Maksu ni sebenarnya memang suka nasyid zaman muda muda dulu..bermula dengan zaman Nada Murni lagi, sampai di komersialkan dengan Raihan, Rabbani, Nowseeheart, The Zikr..haa sebut saja, semua maksu tau. Kat rumah bertape-tape album nasyid dok ada. Lani ntah mana pi pun tak tau.

Bila dah tua-tua ni dah sedar diri sikit..dah tak amik kisah sangat perkembangan nasyid kat Malaysia. Tapi baru-baru ini maksu terdengar nasyid Kun Anta ni, best pulak. Selalunya maksu tak berapa suka sangat lagu arab, tapi bila perhatikan liriknya yang menarik dan chorus yang cantik, maksu dah jatuh cinta..ehh..jangan salah paham pulak. Bukan dengan penyanyi nya yaaa...dengan lirik dan melodi nya sahaja.

Tuesday, April 21, 2015

Anak Nak Exam, Mak Yang Gelabah? Apa yang Mak boleh bantu?

Semalam, hari ni dan esok kak long ada exam. Kak long sekarang di Year 6 dan sebelum berakhirnya term terakhir ini (term yang akhir ni akan berakhir pada end of June), semua pelajar year 6 kena ambil Primary Check Point yang maksu kira untuk assess setakat mana tahap kefahaman budak-budak selama berada di Primary school. Kertas-kertas soalan ni dikeluarkan dari Cambridge dan akan dimark oleh external parties di Cambridge, UK. Result akan di hantar balik pada June ini. Wahh...nebes maksu tau... 

Saturday, June 26, 2010

Wah, lamanya umi tak cerita ceritu kt sini. Bz la melayan karenah anak2 umi ni. Esp kak ngah yg selalu sgt nkkan perhatian. Maafkan umi sbb slalu marah2 kak ngah. Kak ngah selalu sgt mengada2. Umi tau sbb kak ngah jeles kat fawzan kan? Bila kak ngah dah besar umi esok, kak ngah akan faham situasi yg umi hadapi skang. Abah masih xdpt pindah. Xtahula bila masa n ketika dpt kita bersatu blk ngan abah. Xpa abah n umi dah ada plan. Saat dab ketika ni pn umi n abah ada kerja kat luar sket tgh mencuba nasib sbg perancangan masa depan.

Kak long br abis amik exam penggal pertama. Alhamdullillah semua A kecuali bahasa arab dpt B. Anak2 umi semua pandai2. Besar esok jgn pndai akademik je, kena pandai bawak diri, jaga agama, n menjadi mujahid n mujahidah ye. Insyaallah.
Fawzan plak dah pandai berdiri. Yg sorg ni plak mcm2 telatah dia. Buat penawar hati umi tika rindu kt abah.. Oklah. Stop sini dulu. Nnti umi smbng lagi..

Thursday, January 07, 2010

Kak long first day at school

Kak long..umi so proud of you. dah besar dah..dah masuk darjah satu. Umi amik cuti seminggu tgk kak long pegi dan balik dr sekolah sbb kak long naik van. Umi tak dpt nak anta dan amik kak long mcm kak long sekolah tadika dulu. Umi nak make sure kak long pandai cari van yg betul, umi dan abah jadi mcm inspector polis lak dok pantau kak long dari jauh..hati2 ya anak umi. Kak long kena belajar berdikari..

Tuesday, November 03, 2009

Abah tak jadi balik

Abah tak jadi balik khamis ni. Plant shutdown le plak. Abah tak dpt balik sebab kena jaga plant. hmm..sayang sungguh abah kat plant. Takpe, abah kerja kuat dpt duit lebih sket kan? boleh simpan duit utk kegunaan di masa akan datang. kot2 umi nak benti kerja setaun dua lagi. Boleh la abah bagi modal utk bisness umi. hihihi.... :)

So, dpt la umi join kak long ihtifal ahad ni. seronok la jgk. bole la amik gambaq kak long byk2. kak ngah pun sama. umi bangga ngan anak2 umi yang pandai ni.

Kita maybe balik jumaat or sabtu minggu depan. Jumaat ni umi nak kena follow up ngan guru besar al amin gombak. nak tahu keputusan samada kak long dpt ditukarkan ke tak. kalu ddapat alhamdulillah. hari2 umi mintak doa kat Allah supaya ALlah bagi yg terbaik kat keluarga kita. kalu pindah ke gombak itu yang terbaik, maka ya Allah, kami mohon semoga permohonan kami diluluskan. tetapi, sekiranya sebaliknya, kami redha dengan ketentuan Mu Ya Allah..

Saturday, October 31, 2009

seminggu lagi...

Seminggu lagi abah balik penang. Pastu, umi, abah & fawzan balik kl dulu tau. Sebab kak long & kak ngah nya ihtifal 8hb ni. So, umi plan, kak long & kak ngan stay ngan tok dulu kat kampung. Week after that umi balik penang, jemput kak long & kak ngah balik kl. Umi & abah kena balik kl dulu sbb nak uruskan sekolah kak long, nak settle kan rumah. Byk lagi barang keperluan yang nak kena beli. Umi harap anak2 umi faham ye.

Tak lama lagi umi dah nak kena kerja. So, anak2 umi kena duduk ngan bibik. Behave tau. Fawzan kecik lagi. So, bibik kena beri perhatian lebih sket kat dia. Anak2 puan umi kena belajar berdikari. Takleh manja2 lagi. Semua benda kalu boleh, belaja buat sendiri. Mandi sendiri, pakai baju sendiri, etc..ok?

Skang ni yang umi risau..process pemindahan sekolah kak long ni. Dpt tukar ke tak..Ya ALlah..Engkau lembutkan hati Guru Besar sek al amin Gombak. Kalu ini yang terbaik bagi keluarga kami, engkau lembutkan hati Guru Besar al amin Gombak untuk meluluskan rayuan kami ni.

Tuesday, October 27, 2009

Hidup lebih berseri dengan kehadiran baby Fawzan Hadif..syukur ALhamdulillah

Fawzan Hadif selamat dilahirkan ke dunia pada 15 sept 2009. Anak lelaki pertama kami. Syukur alhamdulillah kami rafa'kan pada Allah swt di atas nikmat yang dikurniakan ini.

Byk cerita terkini yang nak dituliskan, tp biarlah diringkaskan shj.
Btw, diri ini dibahasakan sebagai umi, supaya blog ini menjadi tatapan anak2 umi bila umi sudah takdak lagi.

1. Umi dah dipindahkan ke KL pada ogos 2009. Susah ooo umi nak mintak pindah. Tp yang sedihnya, abah tak dpt pindah lagi buat masa terdekat ni. So anak2 umi jgn la nakal2 sgt. Kena byk tolong umi sbb abah jauh ngan kita.

2. Skang ni umi ngan abah tgh cari rumah sewa kat area keramat/setiawangsa..tp tak jumpa. Umi kesian kat makcag & pakcik sbb kena buat muka tak malu pi terjah ja tanya org kot2 ada rumah2 kosong yg bole disewa. Tp, takdak yang berkenan. Sekulung terima kasih di atas pengorbanan utk adik depa.

3. Lani umi & abah tengah usaha nak pindahkan kak long ke sek al amin di gombak. kalu dpt pindah, bole la kita stay kat gombak. Area gombak org cakap byk jgk umah sewa & strategik sket.

4. Kak long & kak ngah (dulu adik) dah dpt adik boy..fawzan hadif. Kak long & kak ngah suka sgt nak main ngan fawzan. Kekadang umi naik rimas dan nak marah sbb fawzan bukannya besar lagi. Kalu setakat urut2 kaki, tangan fawzan ka..acan ka..peek a boo ka..ok la..ni cium muka & kepada dia beribu2 kali. Tu yg umi tak berkenan tu. Bukan apa, takut fawzan sakit plak nnti. Kena kuman selsema / batuk.

5. Kak long & kak ngah sekolah kat pasti guar jering skang ni..periksa dah abih. Cikgu kata kak long xnak focus sgt dlm kelas. Buat ujian pun tak abih..umi tahu, kak long tak matured lagi. takpa..moga kak long besar esok, perangai kak long tu berubah. Kak ngah plak, cikgu comment ok..bole focus dlm kelas. Anak2 umi ni nnti besar esok jadi org yg berguna, pejuang agama Allah, dan berbakti pada umi & abah tau..

okla. umi ada keja sket ni. nak p kedai makcag, nak fax surat mintak pindah sekolah kak long.

wassalam

Sunday, June 14, 2009

26 weeks

Fuhh..dah 6 bulan tak terupdate blog ni.
Btw, saya 26 weeks pregnant now. 98 days to go..(according to Lylie's). Dah scan..InsyaAllah it is a boy..:). Moga anak umi ni, bila dah besar kelak menjadi seorang mujahid & pejuang agama Allah yg soleh. Dah besar nnti jaga umi & abah baik2 tau..:)

InsyaAllah, due bulan 9..hari raya. tp disebabkan saya dah 2x c-section, so doc suruh c-sec jugk kali ni. Disebabkan dgn itu, saya kena operate 2 minggu sebelum due date. So, saya pilih 9/9/09 :). Pertengahan bulan Ramadhan. Mudah2an Allah permudahkan segala urusan bersalin nnti.

Sedikit update kak long & adik

Kak long dah dpt baca magazine ana muslim, iqra' buku 6. Now I have to focus more on her jawi and math. arabic some more. Mudah-mudahan dia dpt buat ujian nnti.

Adik - 24/6 ni akan sambut besday dia yg ke-empat. Very talkative and kelakar..pengubat stress bila balik kerja.

okla..update utk kali ini..

Saturday, January 31, 2009

Sarapan apa?

Hari ni masak bubur..
Kak long & adik tak bapa sehat. Batuk kuang kuang dari mlm semalam..

Mcmana masak bubur? huhuhu..resepi yang paling mudah di dunia ini..

ayam dipotong kecik
beras
halia
garam secukup nya
air secukup nya
semua bahan2 di atas dimasak sampai la menjadi bubur..

bahan2 sampingan: ikan bilis goreng, telur masin, kacang goreng dan bawang goreng untuk menambahkan perisa...

Selamat mencuba.
Note:sukatan tu pandai2 sendiri la..hehehe..

Sunday, January 25, 2009

30 seconds update

My conversation with adik..

Me : Adik..adik anak sapa?
Adik :..adik anak umi lah..

Me : Umi anak sapa?
Adik : umi anak tok..

Me: pandai nya anak umi..(i though it stop there)
Adik : tok anak sapa umi?

Me :...tok anak toknek..
Adik : ..oohh anak toknek

:)

With kak long :

Me : Kak long..this pictures is about getting bigger..big, bigger and biggest.. (sambil tunjuk gambar dlm buku)

Kak Long : Bukan la umi..this one small, medium..big..
Me : Errkk..ok..

:p

Well, both of them like chatter box. Kalu dlm keta, gaduh2 nak cakap dulu.. kene take turns.. penat melayan. But, all of this are wonderful moment for a mother. Though it was tiring but actually not tiring at all!.. teringat lagu lama2 al-arqam dulu..
anak2 adalah cahayamata..penhibur hati,penyejuk mata..nikmat Allah yang paling bahagia..hmm tak ingat dah..amanah Allah yang paling berharga..

Saturday, December 27, 2008

Year End Sale!

Yes..a lot of sale is going on in Dec. Almost every shop offering price discount what so ever, and me is one of the victim..hehehe..sometime cannot just leave the interesting items just like that. Well, today I bought books for my kids, bata shoes for myself, books rack and as for hubby, he bought takasima magnetic bike. Got some free gift. There are 3 choices and my hubby give me a chance to choose and I choose keiser slimming suit..hihiih..hope to be slimmer..

Kak Long already 5 years on 23th dec. No celebration done this year. Just bring them to pizza hut. Have some soup, ice cream and pizza. Not much choice available. No picture was taken.

Monday, November 24, 2008

Birthday kak long--> one month to go!

Refering to Lylie's, kak long now is 4 years, 11 months and 1 day. sebulan lagi, 23 December 2008, kak long cukup 5 tahun. Tahun depan masuk kelas yang 6 tahun, tp sebenarnya dia baru masuk 5 tahun. Alhamdulillah, kak long da pandai baca word2 yang simple i.e. saya baca buku, mana ani, mana siku etc..word yang ada 2 suku kata.

Last week, saya pegi ke labuan attend kursus. Hubby & anak2 pun ikut jgk..tp diaorang balik awal sbb che abang tak dpt cuti lama2. budak2 so excited dgn swimming pool..






Sunday, October 12, 2008

Ucapan dari Pengerusi JKKK dan sekitarnya

Post Raya

Selamat Hari Raya Aidilfitri & Maaf Zahir Batin dari kami sekeluarga. Seminggu beraya kat Penang mmg tak cukup..tiap2 hari schedule penuh dengan ziarah..

Kami dah kat Bintulu skang ni..beraya kat Bintulu plak..Rabu ni balik semula ke Melaka for sis in law wedding..



Dari kiri Nurin Dini Nafeesah, Mommy, Daddy & Nurin A'ina.

Wednesday, September 24, 2008

Count Down Days!

Hari ni da 24 ramadhan..masyaAllah..cepat sungguh masa berlalu. Sabtu ni kami sekeluarga akan balik ke Penang. Tak sabar rasanya nak pulang ke kampung halaman yang tercinta. Tak sabar nak packing barang..Tak sabar nak jumpa mak & abg2 & kakak2 & anak2 menakan..Tahun ni beraya kat Penang pula. Tahun2 sebelum ni beraya kat Melaka..

Aina & Dini pun tak sabar2 nak balik Penang nak jumpa tok.

Monday, September 15, 2008

T-Shirt Labuh Muslimah

Untuk pengetahuan pembaca semua, sekarang saya menjual t-shirt labuh untuk muslimah di sekitar bintulu. Sila layari Your Hijab untuk melihat stock T-Shirt labuh muslimah yang ada. Thank you!

Keracunan Makanan

Semalam kak long & adik kene food poisoning. Muntah2 and cirit birit. Sian depa..tak sempat nak amik gambaq depa terlentuk keletihan sbb muntah2..makan je kuar balik..dari tghari smpai ke malam muntah2..alhamdulillah hari ni dah ok dah..tp keletihan laa..dan mungkin sbb ubat jgk kot..

Hari ni dah masuk hari ke 15 ramadhan..dah setengah bulan..sekejap saja rasanya..hmm..pastu nanti raya..

okla sambung lagi..nak p sembahyang terawikh..